Frågor & Svar

230610 Artikeln är uppdaterad, då texten hade fallit bort.

Det finns en batteribackup till passagesystemet i respektive trapphus. Denna säkerställer funktionen de första timmarna. I händelse av ett längre strömavbrott finns beredskap att säkra passagen genom entrédörrarna på annat sätt. Om det skulle bli aktuellt anslås information i trapphusen.

Vem ska jag kontakta?

Du har en fråga eller synpunkt som gäller något kring ditt boende eller som berör bostadsrättsföreningen. Instinktivt letar du fram uppgifterna till ordförande, men är det alltid rätt person att kontakta? I en så stor förening som Brf Röda Höja är det omöjligt för en person att ha hand om allt. Vi är som ett medelstort svenskt företag. Därför är det flera personer som delar på arbetsuppgifterna i föreningen och många ärenden hanteras också av våra leverantörer. Så vem ska du då vänta dig till? Nedan har vi gjort en lathund, som lotsar dig rätt i djungeln.

Felanmälan

Gäller din fråga en felanmälan, inklusive skadedjurshantering, klicka på sidan som heter just felanmälan. Du hittar den näst längst till höger uppe i menyn. Där får du information vilken leverantör du ska kontakta vid olika typer av fel. Under pågående renoverings- eller ombyggnadsprojekt kan det vara tillfälliga kontaktvägar som gäller, men detta har då meddelats särskilt.

Allmänna frågor

Har du frågor av allmän karaktär eller som gäller något som du inte hittar i denna lathund, så hittar du med stor sannolikhet svaret i någon av artiklarna här på vår hemsida. Dock finns inte allt där. Hittar du inte det du söker, eller vill du komma i kontakt med någon person istället, så kontakta i första hand styrelsens kontaktperson Barbro Follrud, som antingen kan svara på din fråga eller lotsa dig till rätt person/instans.

Aktuella pågående eller planerade projekt i föreningen

Övriga frågor

• Kö till garage-, parkeringsplatser eller förråd, hanteras av Riksbyggen. Logga in på köportalen via Mitt Riksbyggen eller kontakta deras kundtjänst.
  • Utemiljöfrågor hanteras av trädgårdsansvarig Renata Kovacevic.
  • Parkeringstillstånd och frågor om parkeringsplatser hanteras av Barbro Follrud.

Har du problem med stopp i avloppet? Då finns det en metod du kan använda själv för att försöka lösa stoppet - och flera metoder du inte ska använda. Visste du att du kan förebygga stopp i avloppet också? Om detta och mycket mer kan du läsa i bifogad broschyr.

Spola rätt

Tar det lång tid för vattnet att rinna ner i avloppet eller har du ett totalstopp i avloppet bör du göra en felanmälan hos Riksbyggens kundtjänst, tel 0771-860860. De har öppet dygnet runt året om.

Under tidig höst och sen vår upplever många att det är kallt i lägenheterna. Orsaken är att temperaturskillnaden mellan dag och natt är stor under just denna period och att värmesystemet då ofta dagligen stängs av respektive sätts igång på grund av dessa temperaturfluktuationer. Ett värmesystem har en viss tröghet i sig. Från det att värmen sätts igång och varmvatten flödar ut i elementen tar det några timmar innan luften i rummet har värmts upp tillräckligt. På samma sätt tar det också några timmar från det att värmen stängts av tills dess att elementet har svalnat så pass mycket att det inte längre avger någon värme.

Varför upplevs elementen ändå som kalla eller bara ljumna efter en kall natt då?

Det beror på att temperaturen i handen du lägger på elementet är högre än temperaturen på elementet just denna period, då det inte behövs så höga temperaturer för att värma rummet jämfört med när det är betydligt kallare utomhus.

Mer information om värmen i din lägenhet hitta du i den här artikeln från Riksbyggen.

Fråga: Varför går mangeldukarna sönder så ofta nuförtiden?

Svar: Knappar på lakan, påslakan och klädesplagg orsakar skador på mangeldukarna på de nya manglarna, se detta dokument för mer info. De gamla manglarna hade valsar av trä som kunde absorbera det tryck som uppstår kring knapparna vid mangling. Valsarna på de nuvarande manglarna är av aluminium och dessa absorberar inte trycket, varvid det skadar mangeldukarna istället. Följ därför alltid instruktionerna som finns uppsatta i mangelrummen.