Renoveringar & Byggprojekt

240625

Preliminär byggstart för takrenoveringarna och solcellsinstallationen är under hösten. I och med stämmans beslut kan styrelsen nu gå vidare med de praktiska förberedelserna och fatta beslut om entreprenör för projektet. Detta arbetet pågår i nuläget. Inför byggstarten kommer mer information att publiceras. Håll utkik här på hemsidan.

 

En skön sommar önskar vi er alla!

/Styrelsen

230522

Byggarbetena har tystnat på Röda Höja, byggbodarna är borta och snart syns nästan inte längre några spår efter de renoveringar som pågått under 3 års tid. Föreningen har renoverat spillvatten- (avloppen), tappvatten- och värmeledningarna i marken. På fredag den 26/5 hålls en efterbesiktning av åtgärdade besiktningsanmärkningar. 

Vad händer sen?

Många önskar nog att vi får lite lugn och ro nu. Vi kommer att få en välbehövlig paus, men då föreningen fortfarande har ett stort uppdämt behov, så står fler renoveringar på tur. I nuläget pågår utredningar och projekteringsarbete inför nästa stora projekt, som omfattar renovering av tak och fasader samt installation av solceller. Planerad byggstart är under 2024. Så passa på att njuta av lite lugn och ro på området i sommar och under hösten. Det enda underhållet som är planerat under denna tid är renovering av styrelserummet, som drabbades av en vattenskada.

221214

Vid mötet med entreprenören i förra veckan beslöts att vi skulle gå ut med information som förklarar lite närmare kring problemen vi upplever med värmesystemet och vilka åtgärder som sätts in. Informationen har gått ut i form av ett informationsblad, som delats ut i allas brevlådor i början på den här veckan. Informationsbladet finns också tillgänglig nederst i den här artikeln. Det beslöts också vidare vilka åtgärder som skulle vidtas för att snarast lösa problemen, se infobladet.

Information värmesystemet

221207

Det kommer ständigt in felanmälningar, men även frågor och synpunkter kring problemen med värmesystemet. Representanter för styrelsen ska träffa entreprenörerna på ett möte imorgon för att försöka komma fram till en lösning på problemet. Vi kommer att hålla er fortsatt informerade här via hemsidan.

221128

Efter att de nya värmekulvertarna kopplades in har fler än vanligt för säsongen upplevt problem med värmen. Varför är det så och vad görs åt problemen? Många medlemmar undrar och vi ska försöka besvara de vanligaste frågorna här.

 

1. Fungerar inte värmesystemet?

Jo, värmesystemet fungerar, men för tillfället upplever vi en del problem som uppkommit efter att de nya värmekulvertarna (rören för värme till elementen) kopplades in under september och oktober. I samband med en sådan omkoppling måste värmesystemet tömmas på vatten och luft kommer då in i systemet, som måste luftas. Denna luftning har ombesörjts av personal från Hylén & Kjellander, som är ansvarig VVS-firma i projektet. I efterförloppet har en del andra bekymmer upptäckts, se fråga 2 nedan.

 

2. Varför får jag inte lufta mina element själv? Jag vet ju hur man gör.

Även om du vet hur man luftar ett element, så finns det en sak man behöver göra i samband med en luftning, som du som enskild medlem inte kan göra. Det är att kontrollera trycket i expansionskärlet före respektive efteråt och vid behov fylla på det. Görs inte detta, så riskerar två saker att hända. Det ena är att det blir ett för lågt tryck i systemet och därmed når värmen inte upp till samtliga våningsplan i huset. Du och dina grannar riskerar alltså att få kallare, när det var motsatsen du ville uppnå. Dessutom kan luft sugas IN i systemet istället för UT. Oavsiktligt tillför man alltså luft till systemet och bidrar därför till förvärra problemet. Det andra vi riskerar genom okontrollerad luftning av elementen är att läckor i systemet missas, vilket sjunkande tryck i expansionskärlet är ett tecken på. Men om medlemmar luftar sina element själva, så vet vi inte om tryckfallet beror på detta eller en läcka.

När elementen istället luftats av behörig personal, upptäcks också andra fel på elementen, t ex trasiga ventiler, stopp i flödesregleringsdonen etc. Adekvata, felavhjälpande åtgärder kan då sättas in och du slipper dras med problemet en längre tid och lufta dina element om och om igen utan framgång.

Ytterligare ett skäl till att man som medlem inte själv ska vidta åtgärder på värmesystemet, utan istället anmäla det till behörig personal, är att leverantören i sådana fall kanske inte kan stå bakom garantin för jobbet.

 

3. Varför påstår ni att värmesystemet kollapsar pga medlemmarna när andra orsaker kan ligga bakom?

Lapparna i trapphusen är skrivna utifrån den information vi fick från entreprenören vid senaste byggmötet. Rubriken är medvetet provokativ, för att vi vill locka folk att läsa den, så att budskapet når fram. Efter att folk följt uppmaningar har även andra orsaker än bara luftning av elementen framkommit, som kan förklara problemen i vissa av fallen, se svaren på fråga 2 och 4 för närmare förklaring.

 

4. Varför är temperaturen olika på olika element?

Det kan bero på olika saker och måste undersökas från fall till fall av behörig personal. Som nämnts i fråga 2 ovan, så kan det beror på stopp i flödesregleringsdonen, men också trasiga eller felinställda ventiler. Enskilda trasiga radiatorer har också hittats. Otillåtna omkopplingar, som påverkar flödet i systemet, gjorda i samband med renoveringar kan också ligga bakom. Därför är det viktigt att alltid begära tillstånd från föreningen innan man gör en renovering som påverkar det som ligger inom föreningens underhållsansvar eller där så krävs enligt stadgarna. En teknisk bedömning görs alltid vid tillståndsprövningen och vid behov ges instruktioner om åtgärder som behöver vidtas för att säkerställa funktionen och att gällande lagar och regler gäller samt för att undvika framtida skador.

 

5. Jag upplever att det är kallt i min lägenhet. Vem ska jag kontakta?

Information om vem du ska kontakta finns uppsatt i respektive trapphus, då det varierar beroende om du bor på en gård där projektet är klart och besiktigat eller ej. Antingen är det namngiven kontaktperson på  Hylén & Kjellander eller så är det vaktmästaren via en felanmälan till Riksbyggens kundtjänst.

 

6. Varför gör styrelsen ingenting åt problemet?

Styrelsen gör sin del i det här, bl a genom att bevaka vad som händer, ställa krav på entreprenören och vara med och besluta om åtgärder. Det är en särskild projektgrupp inom styrelsen som arbetar med projektet tappvatten- och värmerenoveringen, så du kan inte förvänta dig att alla i styrelsen är lika insatta i frågorna.

 

7. Hur varmt ska det vara i lägenheten?

Du kan hitta mer information om rekommenderade inomhustemperaturer i den här artikeln från Riksbyggen. Du hittar också den här artikeln på vår hemsida om varför det kan upplevas som kallt i lägenheten under hösten och våren.